
Initiatiefnemers voor de Koepelkerkconcerten zijn eigenares Dineke Visser en Jan Kees Schelvis, artistiek leider van stichting Travaux Publics. ‘Muziek tot in de haarvaten van de samenleving’ is het motto. Daarvoor nodigen we topmusici uit binnen en buitenland uit. We hopen dat u ook in 2022 kunt genieten van prachtige uitvoeringen. Het programma is veelbelovend!
agenda
-
zaterdag 12 februari 20.15 uur
Grand Tour de la Petite Écurie
-
zondag 20 februari 15.00 uur
Biber, Schmelzer en Bartali – de klankpracht van de Habsburgers
-
zondag 3 april 20.15 uur
World Opera Lab – 'De passie van nu’
-
zaterdag 23 april 20.15 uur
Solo in de Koepelkerk – Mike Fentross – Luit/theorbe
-
zaterdag 14 mei 20.15 uur
Vijf jonge cellisten
-
vrijdag 17 juni 20.15 uur
Leden Noord Nederlands Orkest – Mozarts Gran Partita
-
zaterdag 30 juli
Isabelle van Keulen - viool en Aleksandar Madzar - piano
-
Programma 2022 (onder voorbehoud)
-
zaterdag 12 februari 20.15 uur bestel kaarten
Grand Tour de la Petite Écurie
La Petite Écurie is een internationaal ensemble bestaande uit barokhobo's, taille, barokfagot en historische slagwerkinstrumenten. De naam van het ensemble refereert naar de 'Grande Écurie', een muzikale vestiging aan het hof van Lodewijk XIV in Versailles, waar veel van zijn musici in dienst waren.
Hobo-bands werden in de 17e en 18e eeuw erg populair in heel Europa, waardoor er een veelzijdig repertoire ontstond.
Miriam, Valerie, Marc, Giovanni en Philipp leerden elkaar kennen tijdens het Festival Musica Antica in Urbino (Italië) in 2018. Al gauw ontstond er internationaal veel interesse voor La Petite Écurie; zo speelden ze tijdens de Internationalen Barocktage in Melk (Oostenrijk), Valletta Baroque Festival (Malta) en de Musikfestspiele Potsdam Sanssouci (Duitsland). Tevens nam het ensemble deel aan de kindervoorstelling 'Loopino', deze vond plaats in de Philharmonie te Luxemburg.
In 2020 werd La Petite Écurie door de REMA (European Early Music Network) verkozen tot veelbelovende groep. Het debuut album, opgenomen voor het gerenommeerde CD label ARCANA (Outhere Music), zal verschijnen in Februari 2022.
Behalve hun sprankelende samenspel in La Petite Écurie, zijn de musici ook elders in Europa veel te horen. Zo maakt Miriam deel uit van het ensemble El Gran Teatro del Mundo, is Valerie tevens moderne hoboïste in het Noord Nederlands Orkest, speelt Marc regelmatig met Kammerorchester Basel, maakt Giovanni deel uit van het Abchordis Ensemble, en is Philipp een veelgevraagd solist gespecialiseerd in zowel oude als nieuwe muziek.
Behalve het uitvoeren van originele muziek voor deze bezetting zoekt het ensemble ook graag de grenzen op door het uitvoeren van moderne en traditionele muziek, en door het arrangeren van orkestcomposities voor La Petite Écurie. Op de kalender staan concerten door heel Europa gepland, waaronder in Wenen, Basel en Leipzig.
Grand Tour
Frankrijk
Jean Baptiste Lully (1632 - 1687)
Uit het “Manuscript Philidor of Versailles”
Marche de Savoye - L’Assemblée - La RetraitteJoseph Bodin de Boismortier (1682-1765)
Sonata op.34 n.1 in g minor, Paris 1734
Adagio - Presto - Adagio - AllegroEngeland
James Paisible (ca. 1656-1721)
Prélude IV in g minor
Entree – Aire – Hornepaipe – Menuet – PassacailleHenry Purcell (1659-1695)
Suite Angloisse from “The Fairy Queen”, “Bonduca” and “King Arthur”
Preludio - Song tune - Hornpipe - Ouverture - Aire - Rondeau - Aire - Hornpipe - Aire - Trompette – Aire - GigueItalië
Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Concerto in g minor, RV 153
Allegro – Adagio – AllegroDuitsland
Johann Christian Schieferdecker (1679-1732)
Concerto n.13 in c minor, Hamburg 1713
Ouverture - Gavott – Bouree – Menuet alternativement avec le Trio - Chaconne- Miriam Jorde Hompanera
- barokhobo
- Valerie Colen
- barokhobo
- Marc Bonastre Riu
- taille
- Giovanni Battista Graziadio
- barokfagot
- Philipp Lamprecht
- slagwerk
La Petite Écurie is te beluisteren via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4ZlJn9tq83g .
-
zondag 20 februari 15.00 uur bestel kaarten
Biber, Schmelzer en Bartali – de klankpracht van de Habsburgers
Als je Bibers vioolmuziek hoort, zie je overweldigend goud, fluwelig bordeauxrood en hemelsblauw. In de Dom van Salzburg, waar hij werkzaam was, blijft geen vierkante centimeter ongedecoreerd. Het lijkt wel alsof Biber zijn werkplek verklankt in zijn muziek. De unieke virtuositeit van Biber, en van zijn collega’s Schmelzer en Bertali, is ongeëvenaard. Het dubbelgrepenspel is een majeure technische innovatie. En de scordatura-gewoonte, waarbij snaren opzettelijk worden verstemd, verlegt de grenzen van de vioolklank. Je zou denken dat dit alles onverzoenbaar is met de lieflijke, ongecompliceerde melodieën die deze componisten aan de volksmuziek ontlenen. Niets is minder waar. Virtuositeit en emotionele kracht komen hier samen. Want zo wilde het de keizer, en zijn smaak was leidend. Het manuscript XIV 726 uit het Minorietenklooster in Wenen is een van de omvangrijkste bronnen met 17de-eeuwse instrumentale muziek uit het Habsburgse rijk. Het is een verzameling met meer dan honderd virtuoze vioolsonates, ook van minder bekende componisten als Faber en Vojta. Het gros van de composities is van anoniem gebleven componisten die vermoedelijk in Wenen, Praag of Kremsier werkten. Is dit manuscript het werk van een liefhebber, die de sonates die hij hoorde opschreef? Wist hij de namen van de componisten niet meer? Vast staat dat de samensteller van deze bundel zelf een virtuoos speler moet zijn geweest. Dit solorepertoire heeft een prachtige adem en profiteert van een ruimere akoestiek. Een groot orgel als continuo-instrument wordt dan een evidentie. Orgels waren het standaard begeleidingsinstrument voor kerkmuziek, en deze sonates varen wel bij hun genereuze en kleurrijke ondersteuning. Als violist speel je ook anders. De orgelklank draagt ver, in alle rust, en daar ga je als melodie-instrument in mee op het vlak van projectie, klank en dynamiek. In iedere kerk staat een ander orgel. Iedere keer laten we ons leiden en inspireren door het instrument waar we die dag op spelen. Dat maakt elk concert uniek.
Barokvioliste Lidewij van der Voort soleert in dit wonderbaarlijk mooie programma. Daarin wordt ze door organist Bart Naessens begeleid op het grote Van Oeckelen-Orgel van de Koepelkerk.
-
zondag 3 april 20.15 uur bestel kaarten
World Opera Lab – 'De passie van nu’
Na de prachtige voorstelling van De Passie van nu in 2021 uitgezonden via livestream vanuit de Koepelkerk, komt het World Opera Lab wederom met deze indrukwekkende voorstelling naar de Koepelkerk. Geïnspireerd door Bachs Johannes Passion, maar ook vanuit de overtuiging mensen met diverse achtergronden bij elkaar te willen brengen, heeft artistiek leider Miranda Lakerveld een fascinerende en actuele passie voor de lijdenstijd gecreëerd. Het lijdensverhaal blijkt ook invalshoeken vanuit andere culturen te kennen.
-
zaterdag 23 april 20.15 uur bestel kaarten
Solo in de Koepelkerk – Mike Fentross – Luit/theorbe
Meer informatie volgt.
-
zaterdag 14 mei 20.15 uur gratis!
Vijf jonge cellisten
Vijf talentvolle jonge cellisten, leerlingen van celliste Lucia Swarts aan het Koninklijk conservatorium Den Haag treden gezamenlijk op met een gevarieerd propgramma:
- Joseph Haydn 1732-1809
- divertimento voor 3 celli Adagio/Allegro di molto/Menuet/ Finale
- Johann Sebastian Bach 1685-1750
- uit suite BWV 1007 voor cello solo in G, Prélude, Courante, Sarabande, Gigue
- Max Reger 1873-1916
- uit suite nr 2 op 131 c (1914) Gavotte en Gigue
- Luigi Boccherini 1743-1805
- uit sonate in G, Largo en Allegro voor 2 celli
- Alexander Tchérepnine 1899-1977
- suite voor cello solo, Op 76
- Johann Sebastian Bach
- uit suite BWV 1012, Sarabande voor 5 celli
- Henri Dutillieux
- Trois Strophes sure le nom de de Sacher voor cello solo (1976)
- Johann Sebastian Bach
- uit suite BWV 1009, Courante, Sarabande en Gigue
- Georg Goltermann 1824-1898
- Andante Religiosa voor 5 celli
Toelichting programma:
Joseph Haydns Divertimento is origineel geschreven voor Baryton, altviool en cello, maar kan heel goed gespeeld worden door 3 celli. Haydn schreef maar liefst 125 trio's.
Johann Sebastian Bach (1685-1750), Geboren in Eisenach, altviolist, organist en een van de grootste componisten die de aarde ooit heeft voortgebracht.
Luigi Boccherini (1743-1805) was een Italiaans componist en beroemd cellist. Hij schreef veel cellomuziek waarbij zijn vader hem begeleidde op de violone. We horen elegantie en virtuositeit.
Max Reger was een Duitse componist, pianist, organist en erg onder de indruk van Johann Sebastian Bach. Beiden kwamen uit dezelfde omgeving, speelden orgel en waren Luthers opgevoed. Wel zit er 200 jaar tussen Bach en Reger. In de suite horen we duidelijk Bachs invloeden.
Alexander Tchérepnine (1899-1977) is een Russische componist en pianist. Op 18 jarige verlaat hij Rusland en gaat in Frankrijk wonen. Later werkt en woon hij ook in Amerika. In zijn muziek horen we invloeden van Ravel en ritmische precisie, geïnspireerd op de muziek van de Tsjechische componist Bohuslav Martinů, met wie hij zeer bevriend was.
Henri Dutilleux (1916-2013) was een Franse componist. Zijn werk wordt beschouwd als een van de belangrijkste van de tweede helft van de 20ste eeuw. Vaak is zijn muziek door literatuur of andere kunsten geinspireerd.
Georg Goltermann (1824-1898) was een Duitse cellist en componist. Hij schreef maar liefst acht celloconcerten die zeer geliefd zijn als goed studiemateriaal voor conservatoirumstudenten. Ook schrijft hij veel karakterstukken voor cello ensemble.
Stichting Travaux Publics wil in de serie Koepelkerkconcerten ook jong talent kansen geven. Vorig seizoen was er het prachtige concert van pianist Andrei Makarov. Dit jaar leerlingen van celliste Lucia Swarts die al eerder in de Koepelkerk een solo-recital gaf. Naast kansen voor jong talent hopen we zo ook jong publiek aan te trekken dat hierdoor geïnspireerd raakt om ook muziek te maken.
Het concert is helemaal gratis. Na afloop staat het iedereen vrij om een bijdrage te geven voor de jonge musici en verdere gemaakte kosten. Reserveren is niet nodig.
-
vrijdag 17 juni 20.15 uur bestel kaarten
Leden Noord Nederlands Orkest – Mozarts Gran Partita
Meer informatie volgt.
-
zaterdag 30 juli bestel kaarten
Isabelle van Keulen - viool en Aleksandar Madzar - piano
Meer informatie volgt.
-
Programma 2022 (onder voorbehoud)
- 2 januari
- The Northern Consort - nieuwjaarsconcert - Er wordt naar een nieuwe datum gezocht!
- 23 januari
- Concert door Eeuwe Zijlstra - orgel - Er wordt naar een nieuwe datum gezocht!
- 12 februari
- Internationaal blazersensemble La Petite Écurie
- 20 februari
- Lidewij van der Voort - viool en Bart Naessens - orgel
- 3 april 15.00 uur
- Harry de Wit - componist, klankarchitect, pianist, slagwerker
- 23 april
- Solo in de Koepelkerk: Mike Fentross - luit/theorbe
- 14 mei
- Zes cellisten van het Koninklijk Conservatorium Den Haag
- 19 juni
- Blazers van het Noord Nederlands Orkest met de Gran Partita van Mozart
- 30 juli
- Isabelle van Keulen - viool en Aleksandar Madzar - piano
- 23 - 25 sept
- Solo in de Koepelkerk Veronika Skuplik - viool + workshop en internationale masterclass
- 23 okt
- Noord Nederlands Orkest met Peter en de Wolf van Sergei Prokofiev
- 19 nov
- Concerto d’ Amsterdam en Geert Mak, verteller in ‘Het rampjaar 1672’